Vaalit ovat käynnissä. Kävi miten
kävi, vaaleilla on yksi selvä häviäjä. Taide. On ilmeistä että lähes mikä
tahansa äänestystulos takaa sen. Apurahoista ja taiteen tuista tullaan
leikkaamaan. Kun poliitikot kannattavat taiteen tukemisen siirtämistä
markkinavoimien vastuulle ja kun ehdokkaat katsovat että taiteilijat eivät ”tarvitse”
rahaa tehdäkseen taidetta, on suomalaisen taiteen tulevaisuus melko surkea.
Markkinavoimat tukevat vain
sellaista viihteellistä ”taidetta” joka myy varmasti. Ja toisin kuin jotkin
poliitikot väittävät, myös taiteilija tarvitsee rahaa elääkseen. Ja tuottavalla
taiteilijalla ei usein ole yksinkertaisesti aikaa tehdä samaan aikaan
kokopäiväduunia. Aikaa ja energiaa ei ole kellään loputtomiin. Kun
taiteilijoita tai taidetta kohtaan vihamielinen ilmapiiri yleistyy, myös
taiteen taso ja määrä laskee.
Myös muualla maailmassa on
havaittavissa sama ilmiö. Kun ainoastaan voittoa tavoittelevat markkinavoimat
saavat uusliberaalin talouspolitiikan avulla lisää valtaa, ei siinä jää
luovuudelle ja taiteelle juurikaan tilaa. Taide painuu marginaaliin kun
julkinen tila ja aika myydään mainoksille ja viihdespektaakkeleille.
Yksittäisen taiteilijan on hyvin vaikeaa, lähes mahdotonta myydä tuotantoaan
maailmassa jossa jyrää miljoonille tuotettu ja tehokkaast markkinoitu viihdekulttuuri.
Korkeakulttuuri ja innovatiivinen taide jäävät vain pienten piirien jutuiksi
kun ainoa keino saada näkyvyyttä ovat pienilevikkeiset omakustanteet ja
yksittäiset tapahtumat.
Poliittinen oikeisto ja
markkinaliberaalit uskovat fundamentalistisesti siihen että yksityinen sektori
takaa myös taiteen laadun. Se on suorastaan naurettavan typerä väite.
Ensinnäkin, yksityistä sektoria ei kiinnosta muu kuin voitontavoittelu.
Pysyäkseen pystyssä kapitalismin kilpailussa on yksityisen yrittäjän
kehitettävä tuotteita joita voi markkinoida mahdollisimman laajalle yleisölle
mahdollisimman suurina määrinä. Luovuudella ei ole välttämättä mitään tekemistä
sen kanssa. Markkinaliberaalien taideargumenttien virheellisyyden voi myös
havaita helposti tutkimalla parhaiten myyvää massakulttuuria. Innovatiivisuus
ja luovuus on usein kaukana siitä. Valtavirran radiokanavat soittavat
tuntikaupalla lähes identtisiä tusinatuotettuja ”hittejä” ja elokuvat toistavat
samaa kaavaa. Ja esimerkiksi kuvataide päätyy monesti vain osaksi mainontaa ja
taidegalleriat ovat ahdingossa. Tätä kaikkea seuraa siis siitä
yksityistämisestä!
Markkinavoimat tekevät siis
taiteesta myös yhä useammin vain kauppatavaraa jonka ainoa motiivi on myydä ja
paljon. Tällöin taiteen innovatiivinen ja kokeileva puoli kuolee kokonaan. Eli
oikeastaan juuri se mikä tekee taiteesta taidetta.
Tätä kirjoittaessani minulla herää
masentava tunne siitä että kenties satumme vain elämään aikakautta jolloin
taide vääjäämättä kuolee. Teimme mitä tahansa, vaikuttaa suunta olevan
lohduton. Ajatus tulevaisuudesta on ahdistava. Tulevaisuudessa yhä useammat
taiteilijat joutuvat haaskaamaan kykynsä ja luopumaan taiteilijan urasta ja
korkeimmiksi taiteen muodoksi jäävät helposti kuunneltavat ja tanssittavat
hittibiisit sekä mainosten grafiikat. Taide-elokuvat katoavat kokonaan
ohjelmistosta ja tilalle tulee vain toinen toistaan toistavia action-leffoja
joiden tavoitteena on ainoastaan nostaa ihmisen adrenaliinitasoja ja saada
aikaan myyviä shokkiefektejä. Runous kuolee ja kirjallisuus on yhä enemmän
painottunut helppolukuisiin dekkareihin ja populistisiin tietokirjoihin. Taiteen
tilalle tulee viihde.
On havaittavissa se masentava ilmiö,
että taiteesta kiinnostuneet ihmiset katsovat yhä useammin menneisyyteen. Teen
tätä kyllä itsekin. Suosikkikirjailijani ovat lähes kaikki jo kuolleet ja
monesti kuuntelen musiikkia joka on tehty ennen 2000-lukua. Katson myös paljon
vanhempia elokuvia. Monesti vaikuttaa siltä että monet nuoremmatkin taiteen
kuluttajat kaipaavat vain kuvitteelista, utopistista ”menneisyyttä” jolloin
taide oli elossa ja voi hyvin. Tai kaipuu kohdistuu aina muualle kuin
nykyisyyteen. Alakulttuurien edustajat kokoontuvat yhteen ja kuuntelevat vanhaa
jazzia, rokkia ja punkkia. Samaan aikaan ne taiteilijat jotka yhä taistelevat
ajan henkeä vastaan jäävät vaille tuloja ja luopuvat koko hommasta. Tämä on
surullinen tilanne.
Pitää myös miettiä tässä kohtaa sitä
että mikä on taiteen funktio ja merkitys. Sanoisin että taide on yksi niistä
asioista jotka tekevät meistä inhimillisiä olentoja. Taide on toimintaa jolla
ei ole puhtaimmillaan utilitaristisia tai tuottavuuteen liittyviä tavoitteita. Siitä ei ole "hyötyä" sanan materialistisessa merkityksessä. Luovuus ja kyky
tehdä taidetta on alusta lähtien erottanut ihmisen muista olennoista. Ja taide
on se joka on antanut historian eri aikakausille kasvot. Emme voi kuvitella
esimerkiksi 1500-lukua ilman renesanssimestarien teoksia. Taide on keskeinen
osa ihmisenä elämisen kokemusta. Ja uskon että taide kehittää meitä ihmisinä.
Taide on yhteys johonkin lähes ylimaalliseen. Se voi auttaa ihmistä jaksamaan
yli vaikeiden aikojen. Minä en usko itse Jumalaan, mutta uskon taiteeseen. Jos
taidetta ei olisi, ei olisi minuakaan. Tämän vuoksi koen hyökkäykset taidetta
kohtaan henkilökohtaisina. Kun taidetta hävitetään, hävitetään myös keskeistä
osaa elämästäni. Enkä ole ainoa joka näin tuntee. Ja apua ei tähän tilanteeseen
tule jostain massakulttuurista ja viihdeohjelmista. Ne ovat kuin turruttavia
kipulääkkeitä jotka vain peittävät oireet hetkeksi sumentamalla mielen.
Vaalit siis tulevat ja menevät ja
taide jatkaa kuolemaansa kun vain pienpuolueiden ehdokkaat ovat valmiita
tukemaan sitä. Tästä huolimatta kannattaa miettiä ketä äänestää. Kenties ainoa
keino taiteen puolustajille on epätoivoinen protesti. Mutta tehdään siitä
protestista näkyvä ja kuuluva!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti