keskiviikko 20. heinäkuuta 2016

Uusi uljas virtuaalimaailma



Virtuaali- ja lisäketodellisuudet (augmented reality) ovat lyömässä nyt läpi ja päätymässä ”tavallistenkin” kansalaisten käsiin ja mieliin. Pokemon Go lienee ensimmäinen laajaa menestystä nauttivat lisättyyn todellisuuteen perustuva sovellus. Tosin sen menestyksestä ei ole tarvetta puhua enempää, onhan se jo suositumpaa kuin Tinder ja nettiporno. Pokemon Go’ta on helppo irvailla ja satirisoida, mutta tietenkin sitä on helppo myös puolustaa viattomana leikkinä ja viihteenä, joka ei käyttäjiensä mukaan eroa juurikaan hipasta tai kroketista. Mutta virtuaali- ja lisättyyn todellisuuteen sisältyy myös yllättäviä ja vähemmän mukavia mahdollisuuksia, joita ei ole omasta mielestäni otettu huomioon.

Tilanne on näiden uusien todellisuuden muotojen suhteen toistaiseksi melko mukava; kuka tahansa voi niitä käyttää vapaaehtoisesti ja oman mielensä mukaan tai olla käyttämättä. Mutta kuten aina uuden teknologian hypetyksen aikaan, ei kukaan halua myöntää ikäviä vaihtoehtoja ja skenaarioita. Lisätyn todellisuuden alkutaival näyttää juuri samalta kuin vaikka internetin yleistyminen; keksintöä pidetään ihmeellisenä, ihanana ja vapauttavana. Samaan aikaan varottelijoihin suhtaudutaan ilonpilaajina ja pahanilmanlintuina. Itse olen varmaan joidenkin mielestä juuri sellainen.

Mitkä sitten ovat niitä riskejä? No, mietitäänpä aluksi mitä kaikkea lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden avulla voi tehdä. On totta että niiden avulla voidaan kehittää ennenkokemattoman tasoista viihdettä ja taidetta. Etenkin täydessä virtuaalitodellisuudessa mahdollisuudet ovat uskomattomat; ihminen voi sulautua osaksi kehitettyä ympäristöä. Ja käyttäjien kokemusten perusteella on selvää että virtuaalimaailmaan uppoaminen on aivan eri tason juttu kuin ruudun tuijottaminen ja sen viesteihin reagointi. Ja sitten on toki VR-lasien kautta katsottu aikuisviihde, jossa katsojen silmät näkevät saman kuin pornonäyttelijät. Se vie ihmisen yhä syvemmälle fantasiamaailmoihin, todennäköisesti samalla vähentäen ihmisen elämän muuta sisältöä. Ihmisellä ei ole aikaa kaikkeen ja monet valitsevat aina mukavimman ja helpomman vaihtoehdon. Jossakin vaiheessa, kun teknologia on tarpeeksi kehittynyttä, saattaa syntyä ihmisjoukkoja, jotka elävät lähes koko elämänsä virtuaalitodellisuuksissa. Matrix alkaa näyttää päivä päivältä todennäköisemmältä. Tosin todellinen Matrix ei tule perustumaan koneiden vallankumoukseen. Se tulee perustumaan aiemminkin markkinatalouden tuotteisiin ja trendeihin.




 Mutta nyt joku voi kysyä että mitä pahaa tuossa on? Jos ihminen haluaa hylätä todellisen maailman, niin eikö hänellä tulisi olla siihen mahdollisuudet? Kyllä. Mutta on syytä miettiä että kuinka suurelta osin virtuaalitodellisuuden valinta on vapaaehtoista. Me elämme maailmassa jossa ihmisen mieli täyttyy varhaisimmista vuosista lähtien mainoksilla ja propagandan erinäisillä muodoilla. Kukaan ei voi välttyä siltä. 

Ja maailmassa on niin paljon vääryyksiä ja ahdistavia asioita, että monille virtuaalitodellisuuteen upottautuminen voi olla pelkkä psyykkinen defenssi, tosiasioiden kieltäminen tai addiktio. Nettiaddiktio on jo tunnettu ilmiö. Addiktio virtuaalitodellisuuksiin saattaa olla sen uudempi ja voimakkaampi muoto.Virtuaalitodellisuus voi olla joillekuille kovaa kamaa, josta ei pääse irti vaikka haluaisi.

On mielenkiintoista kuinka samaan aikaan kun virtuaalitodellisuudet yleistyvät, demokratia ja ihmisoikeudet ovat ympäri maailmaa uhattuina. Totalitaristiset liikkeet nostavat päätään lähes kaikkialla maailmassa. Toisen maailmansodan päättymisen jälkeen alkanut demokratisoituminen on vaarassa päättyä. Samaan aikaan etenkin länsimaiden yläluokan keskuudessa leviää innostus virtuaalieskapismiin. Kenties yksi syy virtuaalitodellisuuksien suosiolle löytyy kyynisestä ja apaattisesta suhtautumisesta maailman tilaan; kun ei uskota että sitä voidaan muuttaa, paetaan muualle. Koskaan ennen ei samankaltainen eskapismi ole ollut mahdollista massoille.

Virtuaalitodellisuuden dystooppisiin mahdollisuuksiin kuuluu myös se, että virtuaali- ja lisätyistä todellisuuksista tulee pakollisia. Valtiot ja markkinavoimat tekevät virtuaalitodellisuutta ilman elämisestä niin haastavaa että jokaisen on pakko mennä siihen mukaan. Kieltäytyminen johtaa samaan kuin nykyään ilman nettiä eläiminen. Tämä kehitys ei ole mitenkään mahdoton tai edes kovin epätodennäköinen. Ja silloin sillä joka tuottaa virtuaalitodellisuuden sisällön, on suurin valta. Pitkälle menneessä skenaariossa päättävällä taholla on valta päättää mitä ihmiset näkevät ja kokevat. 





                                                               

Mutta, pelatkaa vaan Pokemonia ja tehkää mitä tykkäätte, mutta muistakaa se, että mullistavaan teknologiaan sisältyy aina riskejä, jotka saattavat jäädä hypetyksen varjoon. Ja virtuaalitodellisuus ei tule ratkaisemaan nykyisiä yhteiskunnallisia ongelmia. Se ei tule lopettamaan sotia, ilmastonmuutosta, tuloerojen kasvua tai pysäyttämään totalitaristista kehitystä. Se ei tule vapauttamaan ihmiskuntaa tai yksilöä. Kannattaa myös muistaa että eskapismi voi joskus kertoa myös ongelmallisesta suhtautumisesta maailmaan, eikä se ole vain viatonta hupia. Ja miettikää myös keille annatte rahenne, tietonne ja aikanne. Jokainen valinta vaikuttaa maailmaan.

Linkkejä aiheeseen liittyen:





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti