Rock and roll on kuollut, punk on
kuollut, hipit ovat osa miljardien New Age-teollisuutta ja ylipäätään kaikki
vastakulttuurin ilmiöt on tuotteistettu tehokkaasti. Anarkistisymbolit,
niittivyöt, Che-paidat ja rauhanmerkit ovat asioita joita voi löytää mistä
tahansa kauppakeskuksesta ja mainoksesta. Vaikuttaa vahvasti siltä että lähes
kaikki mitä yleisesti pidetään ”vallankumouksellisena”, on osa kapitalistisen
kulttuurin spektaakkelia (tähän liittyen kannatta tutustua Guy Debordin
teokseen The Society of The Spectacle).
Miten siis tehdä kulttuurista vastarintaa maailmassa jossa räkäisinkin punkki
ja underground-gangstaräp ovat totuttua ja yleisesti
hyväksyttyä? Onko mitään tehtävissä?
Tässä kohtaa tulee muistaa että
missä ja miten vastakulttuurit ovat syntyneet. Ne ovat aina olleet spontaaneja
ilmiöitä joita oli mahdotonta ennustaa ja kategorisoida. Toisin kuin vahvasti
revisionistinen historiankirjoitus väittää, ei 1960-luvun vastakulttuuri ollut
alunperin mikään yhtenäinen, helposti markkinoitava liike. Alunperin kyseessä
oli vain epämääräinen joukko taiteilijoita, ajattelijoita ja aktivisteja, jotka
erinäisten olosuhteiden vuoksi löysivät toisensa. He esimerkiksi asettuivat
asumaan samoille alueille halpojen vuokrien takia. Vastakulttuurin edustajat
hengailivat baareissa, joiden omistajat hyväksyivät valtakulttuurista poikkeavia
ihmisiä. Aktivistit taas oleskelivat yhdessä johtuen poliittisista vainoista.
Ja tämän seurauksena vastakulttuuri alkoi kehittyä selkeämmin hahmotettavaan suuntaan kun sen tekijät omaksuivat toisiltaan vaikutteita.
Mutta vastakulttuurien edustajat
eivät välttämättä kokeneet olevansa samalla asialla. Toisin kuin usein
väitetään, ei esimerkiksi 1940-luvulla muodostunut beat-kirjailijoiden porukka
ollut tyylillisesti yhtenäinen sukupolvi. Esimerkiksi Jack Kerouacin ja William
S. Burroughsin tyylit eroavat huomattavasti toisistaan. Kirjailijat tekivät vain yhteistyötä
keskenään ja tunsivat toisensa. Vasta kun he menestyivät kaupallisesti, syntyi
yleisesti tunnettu käsitys beat-kirjailijoista ja beatnikeistä. Mainostajien
oli pakko luoda brändi Kerouacin, Burroughsin, Ginsbergin ja muiden ympärille.
Beat oli kyllä terminä olemassa, mutta se oli vain lempinimi tietylle porukalle,
eikä niinkään tyylillinen ja esteettinen termi. Sama pätee myös esimerkiksi
punk-musiikkiin, jonka edustajat poikkeavat toisistaan huomattavasti. Edes
tyyliä tuntematon kuuntelija tuskin sekoittaa keskenään Ramonesin ”Blitzkrieg
Bopia” ja The Clashin ”London Callingia”.
Voidaan ajatella että juuri tyylin
ja brändin keksiminen on tuhonnut vastakulttuurien kapinan ja individualismin.
Se on tehnyt tyyleistä kollektiivisia, helposti omaksuttavia tapauksia, jotka
voi opetella tuntemaan kokoelma-levyjen ja antologioiden perusteella. Itse
katson tuntevani melko hyvin beat-kirjallisuutta ja 1970-luvun punkia. Se mitä
enemmän olen niihin perehtynyt, sitä enemmän käsitys yhtenäisestä tyylistä on
murentunut. Yhtenäinen tyyli on vain mainostajien keksimä leima tiettynä aikana
ja tietyssä paikassa tehdylle kulttuurille. Se on tylsistyttävää ja taiteellisuutta
väheksyvää, ja hävittää kuvasta kaiken monimuotoisuuden, elinvoimaisuuden ja
energian. Se on tuotteistamista ja brändäystä. Räiskyvä ja radikaali kulttuuri
muuttuu tuossa käsittelyssä paketiksi jonka voi laittaa oikeaan paikkaan
kirjahyllyssä. Todellisuudessa vastakulttuurin tulisi pistää koko hylly
paskaksi ja lähteä ulos!
Jos halutaan luoda toimivaa ja
elinvoimaista vastakulttuuria, tulee kieltäytyä leimoista, genreistä ja
sukupolvista. Ei pidä alistua kriitikoiden ja mainostajien ideoille ja
paketeille. Mutta tämä on vaikeaa koska nykyään taiteilijoita lähestulkoon
vaaditaan omaksumaan jokin alakulttuuri. Jos teet niin ja niin, olet osa sitä
ja tätä. Ei pidä olla mikään ”osa” ja toimia mainostajien viitoittamalla
tavalla. Vaikka tekisit musiikkia joka kuulostaa 60-luvun psykedeeliseltä
rockilta, kieltäydy olemasta osa genreä. Keksi oma sanat joilla kuvaat tyyliä. Älä hyväksy kieltä joka sinulle annetaan.
Yksi vastakulttuurin radikaaliuden
hävittämistä ja tylsistymistä edistänyt asia on pinnallisuus. Nykyään
huomattava osa kulttuurin harrastamisesta on melko pinnallista. Useat modernit
alakulttuurien edustajat elävät melko turvattua, keskiluokkaista elämää ja
kulttuuri on heille vain harrastus. Se ei ole elämäntapa. On selvä että tuosta
tilasta syntyvä kulttuuri on laimeaa, kliseistä ja banaalia. Siinä ei ole
intohimoa, joka syntyy omistautumisesta. Omistautuminen on aina ollut tärkeä
osa taiteen tekoa. Suuret taiteilijat ovat aina uhranneet elämänsä taiteelleen.
He ovat hyväksyneet köyhyyden ja niukkuuden jos se on antanut enemmän aikaa
taiteelle. Usein tämä on tarkoittanut oikeasti hankalaa ja raskasta elämää, eikä
vain jotain hipsterien pseudoboheemiutta. Esimerkiksi kirjailija Charles
Bukowski tiesi että luopuessaan päiväduunistaan hän saattaisi ajautua jopa
nälänhätään. 1900-luvun alun mustien jazz- ja bluesmuusikoiden taiteilijaelämä
oli monesti väkivaltaista ja hengenvaarallista. Monet vastakulttuurin ikonit
elivät elämää johon kuului kodittomuutta, halveksituksi tulemista ja nälkää.
Vastoin romantisoituja, mainostettuja käsityksiä, ei tuo elämä ollut
välttämättä aina mitenkään inspiroivaa tai hienoa. Se saattoi olla kokijalleen
täyttä paskaa. Kirjailija Henry Miller kuvasi nuoruuttaan New Yorkin kaduilla
nöyryyttäväksi ja vastenmieliseksi. Ei aivan sitä mitä Hollywoodin
taiteilijoista kertovat elämäkertaelokuvat näyttävät.
Vastakulttuurin luojan pitää siis
hyväksyä riskit. Nykyaikaiseen ei-kaupallisen kulttuurin tekijän elämään voi
kuulua Suomessa asema ”sossupummina” ja eläminen kaupunkien harmaissa
lähiöissä. Ei pidä luulla että taiteilijan elämä olisi jotain boheemia utopiaa,
hauskanpitoa ja juhlimista. Ne ovat mainostajien keksintöjä ja itse asiassa
melko porvarillisia. Nykyäänhän pikkuporvarilliset ”taviksetkin” käyvät
kuukauden ”tripeillä” Aasiassa ja polttelevat pilveä. Jos haaveilee ja
tavoittelee sellaisia asioita, päätyy vain massakulttuurin viitoittamalle
tielle jossa ei loppujen lopuksi ole mitään erikoislaatuista, kapinallista tai
radikaalia. Vastakulttuurin edustajat pitää nähdä tavanomaista hedonismia ja
dekadenssia pidemmälle ja hyväksyä laajempi käsitys maailmasta. Tämä ei
kuitenkaan tarkoita askeesia, koska sekin on vain yksi markkinoiduista
elämäntavoista. Tämä tarkoittaa koko elämän hyväksymistä ja siihen
heittäytymistä. Vastakulttuurin luomiseen pyrkivän tulee hakea inspiraatiota
myös sieltä mistä sitä ei olettaisi löytyvän. Matkoilla käydessä tulee mennä
niiden yleisesti tunnettujen taiteilijakortteleiden ulkopuolelle, alueille
joista matkaoppaat varoittelevat. Usein ne ovat paikkoja joissa todellinen
vastakulttuuri syntyy. Tämä on kuitenkin vaikeaa koska turismi on levittäytynyt
niin laajalle. Ja harva oikeasti edes kokea sitä mitä underground on nykyään.
Myös nöyryytys täytyy hyväksyä.
Alunperin niin beatnikit, hipit, punkkarit kuin Los Angelsin gangsta-räppärit
olivat halveksittua jengiä joita ei kutsuttu taide-eliitin juhliin ja joiden
päälle syljettiin yleisesti. He eivät olleet niitä cooleja ikoneita joita he
nykyään ovat. He olivat keskiluokan ja porvariston inhon kohteita, roskasakkia
jonka olisi pitänyt vain pysyä ghetoissa ja paskaduuneissa. Tämä pitää
paikkansa edelleenkin. Todennäköisesti et löydä vallankumouksellisen kulttuurin
edustajia gaaloista ja valtamediasta. Vallankumoukselliset elävät
todennäköisesti lähiöissä ja ovat epätoivoisia. Ehkä joskus he ilmestyvät kuin
tyhjästä ja muokkaavat kulttuuria uusiksi. Ja samalla tulevat yleisesti
hyväksytyiksi...Tämän takia uutta vastakulttuuria tarvitaan ja jatkuvasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti