Pertti Kurikan Nimipäivien menestys
ja pääsy Euroviisuihin sai minut miettimään ihmisarvoa kun kehitysvammaiset nyt
ovat yksi ryhmä jolle ei tunnuta sitä usein annettavan. Monesti heihin
suhtaudutaan "vain" vammaisina ja jotenkin puolikkaina yksilöinä jotka ovat
kaukana ”normaalista” kansalaisesta. Mutta kysymys tuosta ihmisarvosta ja
kunnioituksesta sai minut miettimään kysymystä siitä että saako niitä nykyään
oikeastaan kukaan?
Me elämme yhteiskunnassa ja
kulttuurissa jota määrittää materialismi ja ”tieteellinen” suhtautuminen
ihmiseen ja maailmaan. Tämän näkemyksen mukaan ihminen on pohjimmiltaan kone
jolla ei ole mitään varsinaista tarkoitusta. Meille on vain evoluution
harha-askeleiden myötä kehittynyt tietoisuus, käsitys oikeasta ja väärästä, uniikin
persoonamme ja kyky pohtia näitä asioita. Ns. rationaalinen materialismi ja
naturalismi ei anna mitään syytä noille asioille, ne ovat vain outoja sattumia
joita ei tieteen mukaan oikeastaan edes pitäisi olla olemassa. Tiede ja evoluutioteoria
pitää ihmisen kehityksen keskeisenä tekijänä selviytymistä; periaatteessa kaikki ihmisen
piirteet on johdettavissa evoluutiopsykologian mukaan halusta selviytyä ja
lisääntyä. On vaikea nähdä miten esimerkiksi filosofia, taide ja uskonnot
sopivat tuohon kuvaan. Eihän niistä ole hyötyä luonnon selviytymistaistelussa!
Vaikka tuo näkemys ei tyrmää suoraan
ajatusta ihmisen arvokkuudesta, asettaa se ne niin kyseenalaisiksi ja ohuiksi
ettei niillä ole oikeastaan enää väliä. Materialismiin ja
evoluutiopsykologisiin oppeihin uskovan mielessä kaikki ihmisarvo voidaan koska
vain loogisesti kumota. Ideologian mukaan niissä kun ei ole mitään ”konkreettista”
joka kelpaisi todisteeksi tieteellisessä tutkimuksessa. En nyt väitä tietenkään
että kaikki evoluutiopsykologiaan uskovat ja materialistit olisivat tätä
mieltä, mutta ideologiassa ja filosofiassa itsessään on siihen vahva
mahdollisuus.
Nykyinen yhteiskunta määrittää asioita
yhä teknokraattisemmin. Talousajattelu ei koske enää ainoastaan markkinavoimia, vaan on
laajentunut myös ihmisen omaan elämään. Kuntoilubuumin ja terveysifundamentalismin
aikakautena ihminen itse määritellään koneeksi jonka tehokkuus on maksimoitava.
Ihanteiden mukainen elämä on yhä suorituskeskeisempää. Ja se joka ei pysy
mukana, on jollakin tapaa viallinen.
Psykiatria ja lääketiede on edennyt
siihen pisteeseen että kuka tahansa ihminen voidaan koska vain määritellä
sairaaksi. Psyykkisten sairauksien ja persoonallisuushäiriöiden oireiksi
kelpaavat nykyään jo pelkät tunne-elämän heilahtelut jotka haittaavat jollakin
tapaa ihmisen suorituskykyä ja tehokkuutta. Ja koska ihmisen inhimilliseen
elämään yleisesti kuuluu niitä, niin olemme kaikki sairaita. Ja myös
uskonnollisia ja mystisiä kokemuksia pidetään yhä laajemmin patologisina ja
lääkintää vaativina tiloina. Nekään eivät sovi tieteellisen käsitykseen
asioista eivätkä palvele tehokkuusajattelua.
Moniin ideologioihinkin ja arvoihin voidaan
suhtautua sairauden oireina mikäli ne eivät palvele tehokkuusyhteiskuntaa tai
noudata lakeja. Anarkismin, kansallisaatteen, libertarismin tai
uskonnollisten oppien mukaan eläminen voidaan nähdä hyvinkin merkkinä jostain
mielenterveyden häiriöstä. Ns. normaali ja terve ihminen ei sellaisiin mene
mukaan, vaan kannattaa turvallisesti kapitalismia ja parlamentaarista
demokratiaa. Tämän lisäksi hulluiksi leimataan usein myös ”salaliittoteoreetikot”.
He ovat paranoideja tai jopa skitsofreenisia. Mutta salaliittoteoreetikoksi
päätyminen ei edellytä muuta kuin sen että kritisoi valtaapitävien meille
antamia narratiiveja ja selityksiä maailman tapahtumista. Itse olen 100%
salaliittoteoreetikko noiden määritelmien mukaan.
Nyky-yhteiskunta tuomitsee siis
lähes kenet tahansa koska tahansa toimintakyvyttömäksi tai vialliseksi
yksilöksi, pitkälti samoin mitä kehitysvammaisille on tehty. Yksilöä, joka ei
ole työkykyinen tai tehokas, voidaan pitää ”vammaisena”, jolloin hänen ääntään
ei tarvitse kuunnella ja hänet voidaan sivuuttaa päätöksenteossa vetoamalla
hänen ”sairauteensa”. Näin nykyään kohdellaan esimerkiksi ”mielenterveysongelmaisia”,
työttömiä ja niitä joita ei yksinkertaisesti kiinnosta olla mukana alati
nopeammin pyörivää oravanpyörää.
Tämän takia me kaikki olemme osa
Pertti Kurikan Nimipäiviä. Me kaikki olemme, ainakin ajoittain, yksilöitä jotka
eivät sovi modernin yhteiskunnan ja tieteisajattelun mukaiseen terveen ihmisen
lokeroon. Mutta sen sijaan että yrittäisimme peittää nuo puolet, tulisi meidän
olla ylpeä niistä! Sopeutumattomuus nyky-yhteiskuntaa ja sen kovaa ideologiaa
kohtaan on hyveellistä ja osoittaa sen että jotain kunnioitusta ja sympatiaa ihmisarvoa
kohtaan vielä löytyy. Ihmisellä on vielä arvoa kaikkien puoliensa kokonaisuutena.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti